
 

e-Twinning Project 

 

  

The media in Hungary 
Impact of TV, radio and Internet in our everyday life 

Written by: Róbert Szujó 
SAINT GERARD CATHOLIC PRIMARY AND GRAMMAR SCHOOL - 
GYOMAENDRŐD 



e-
Tw

in
n

in
g 

P
ro

je
ct

 

 

 
 

1 

Television in Hungary was introduced in 1957 with the starting of the country’s first channel, 

Magyar Televízió (Hungarian Television in English). Transmission in colour was introduced to 

Hungarian television for the first time in 1971. Hungary had only one television channel until 

1973. It was only in the mid-1990s when private and commercial broadcasting was 

introduced to Hungary. 

Digital broadcasting was 

started in 2008, with the 

complete shutdown of analogue 

broadcasting in 2013. 

There is usually quite a rich choice 

of programmes today. Since there 

are so many different channels 

everybody can find the one they 

are interested in. Hungary’s major 

TV channels include the public 

broadcast channels (M1, M2, 

Duna, Duna World, M4 Sport and 

M5), and some commercial 

channels such as RTL Klub and TV2. 

These channels are free-to-air, so 

people can watch it without an actual subscription. You can also find many thematic TV 

channels, including sport channels (Eurosport, Sport1, Sport2), channels for children 

(Nickelodeon, Minimax) and channels dedicated for movie-broadcasting (Film+, Filmbox, 

HBO). 

‘Barátok közt’ (meaning ‘Among Friends’ in English) is the most watched regular programme 

domestically in Hungary, with around 

1.2 million viewers per night. It’s a soap 

opera (some people call it a “daily 

series”) which - as of 2017 - has more 

than 8000 episodes. Through its entire 

run, it has been screened as two ten-

minute episodes each week night. It is 

currently broadcast each weeknight at 

9:30 pm on RTL Klub with reruns on 

RTL2.  

  

Audience shares of Hungarian TV channels, 2012 



e-
Tw

in
n

in
g 

P
ro

je
ct

 

 

 
 

2 

 

The first radio broadcast in Hungary was in 1925, but several experimental broadcasts were 

made years before. This station is called “Kossuth 

Rádió” now, and it is one of the country’s main 

radio stations, and the only Hungarian radio 

station which can be heard all over Central 

Europe, thanks to the high-performance AM 

broadcasting from a tower in the Hungarian city 

“Solt” (540 kHz). 

 

 

There are several other public radio stations which can be heard all 

over the country (they use FM broadcasting), including ‘Petőfi 

Rádió’, ‘Bartók Rádió’ and ‘Dankó Rádió’. Until the shutdown of its 

analogue broadcast in 2016, Class FM was the biggest commercial 

and most-heard radio station in Hungary. 

At the moment, there are no nationwide commercial radio 

stations in Hungary, but several radio stations have a half-

nationwide coverage, such as ‘Music FM’ and ‘Rádió 1’. 

 

 

These stations usually broadcast music programmes, but the most popular shows on them 

are definitely the morning or 

“day-starter” shows. The most 

heard is currently the “Reggeli 

Show” (formerly called “Morning 

Show”), which takes place on 

station ‘Rádió 1’ and has several 

hundred thousands of listeners 

every weekday. The hosts of the 

show can be seen on the picture, in 

left-to-right order: Ferenc Rákóczi, 

Balázs Sebestyén and János Vadon. 

  



e-
Tw

in
n

in
g 

P
ro

je
ct

 

 

 
 

3 

 

The number of national daily newspapers in Hungary was 21 in 1950 and it increased to 40 in 

1965. In 1986 the Press Act became effective, regulating the newspaper market in the 

country. Following the collapse of the communist regime the act was revised in January 

1990. 

Today, Hungary has 9 daily newspapers (4 political, 1 sport, 1 business, 2 tabloids and 1 daily 

free newspaper). Dailies in the country are all privately owned, such as the ‘Magyar Hírlap’, 

‘Magyar Nemzet’, ‘Népszava’, ‘Blikk’ and ‘Bors’. These newspapers (except Blikk and Bors, 

which are populist newspapers) usually have some affection to a specific politic party or 

side.  

There are also thematic newspapers including sports magazines (‘Képes Sport’, ‘Nemzeti 

Sport’), economy magazines (‘Világgazdaság’, ‘HVG’), but today, most magazines only 

distribute their contents to their viewers through the Internet, such as Hungary’s most 

viewed news magazines, like ‘Index’, ‘Origo’ and ‘444’. 

  



e-
Tw

in
n

in
g 

P
ro

je
ct

 

 

 
 

4 

 

In Hungary, the access to the Internet is becoming more and more easier and cheaper. The 

Hungarian Internet, like in all European Union countries is fully-accessible and completely 

uncensored, with only a few blocked sites, like illegal gambling and file-sharing pages. 

The statistics of the most viewed pages in Hungary is very similar to the global results: these pages 

include the web’s largest search engine, Google, and the most popular social sites such as Facebook, 

Wikipedia and YouTube (however, 

pages like Twitter and MySpace are 

quite unknown in Hungary). The TOP 

10 list also contains the country’s 

major news pages (Index, 444 and 

Origo), and some other, more thematic 

sites. The Hungarian webpages usually 

have a .hu domain ending (like 

index.hu, origo.hu and google.hu). 

The most popular web pages are usually available in Hungarian language, so using them can be very 

easy for people having no, or only a little English knowledge. Aside from surfing on webpages, the 

Hungarian Internet (just like in almost every other country) can be also used for chatting, sending 

and receiving e-mails, online banking and shopping as well. 

Today, most Hungarian people can’t imagine their life without using the Internet. Most people 

actually use smartphones to surf the Net, rather than desktop or laptop computers. The main reason 

for this is the flexibility of these devices, which let you to access the Internet everywhere and 

everytime you want, and they also allow you to keep contact with your friends and relatives in a very 

easy and quick way.  

 


